28 - 08 - 1428 ه
11 - 09 - 2007 م
20 شهریور- 1386 ه.ش.
10:05 مساءً
حكم قمار و شرب خمر و موسیقی و اشعار غنایی .
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ، والصلاة والسلام على محمدٍ رسول الله وآله وجميع المرسلين ومن تبعهم بإحسان إلى يوم الدّين، وبعد.
برادر گرامی درمورد اشعار غنایی؛ موضوع به کلماتی باز میگردد که مغنی در غزل میخواند؛ و این عامل به فتنه افتادن بسیاری از دختران جوان شده که گرفتار هوس و سپس فحشا میشوند؛ پناه به خدا از فیلمها و نوارهای غنایی و غزلیات و کلماتی که عاطفه انسان را به حرکت درمیآورند و برای برخی از دختران جوان مانند این است که جادویشان میکند و وقتی یکی از مردان جوان نواری را به او هدیه کرده و میگوید:" هرچه که در این نوار آمده احساسات قلبی من برای توست"؛ به ان گوش داده و به دنبال آن میروند و به دلیل کلماتی که در شعر آمده اغوا میشوند. و دختران و پسران جوان اغوا شده از شعرا دنبالهروی میکنند. تصدیق فرموده خداوند تعالی:
{وَالشُّعَرَاءُ يَتَّبِعُهُمُ الْغَاوُونَ (224) أَلَمْ تَرَ أَنَّهُمْ فِي كُلِّ وَادٍ يَهِيمُونَ (225) وَأَنَّهُمْ يَقُولُونَ مَا لَا يَفْعَلُونَ (226)} صدق الله العظيم [الشعراء].
آنها در ستایش زنان مبالغه میکنند و زنان با این ستودن به فتنه میافتند و شاعر راست گفته که:
خدعوها بقولهم حسناءُ === والغواني يغرهن الثناء
نظرة فابتسامة فسلام === فكلام فموعد فلقاء
فاتقوا الله في قلوب العذارى === فالعذارى قلوبهن هواء
با تعریف از زیباییاش او را گول میزنند تمجید زن زیبا را اغوا میکند
نظری و لبخندی و سلامی
سخنی و قراری و دیداری
در برابر قلب دختران باکره تقوای الهی پیشه کنید
قلب دختران باکره بر اساس هوا و میل است
به خاطر اثراتی که نوارها و فیلمهای غنایی روی دختران جوان داشته و باعث فتنه آنان میشوند؛ حرامند و ضرر آنها بیشتر از نفع آنها برای مردم است . نزدیک نود درصد نوارها عاشقانه و غنایی هستند و تبدیل به وسیله فتنهگری شدهاند. چه بسا دختری با اهدای نوار غزل دچار فتنه شود و چه بسا شخصی با نواری از یک عالم دینی؛ هدایت گردد.
شعر خیر؛ خیر است و شعر شرّ؛ شرّ و اما درمورد موسیقی بدون کلام؛ من نه آن را حرام میکنم و نه حلال؛ همانا که فتنه در اشعار و صدای خواننده مرد یا زن است که عواطف افراد تابع هوس را با غزل تحریک میکند و قلب او را به سوی کسی که دوست دارد سوق میدهد و به دنبال این امر اگر راهی داشته باشد به ملاقات او میرود؛ به خصوص اگر نوار و فیلم خاطراتی را به یادش بیاورد و بعد از آرامش و خمودگی توفان به راه میافتد و همان طور که شاعر میگوید:
( فهَيَّجَ أشجان كان القلبُ ناسيها )
( اندوهی را که از یاد رفته بود بیدارکرد )
و نظر به ضعف انسان دربرابر توفان عاطفی اسباب فتنه حرام است. نگاه کردن؛ اشعار و غزل عاشقانه؛ خلوت کردن مرد و زن و شبکههای ماهوارهای بی بند و بار وغیره همگی از گامهای شیطان بوده و به خاطر فتنه انگیز بودن حرامند؛ این سختگیری نیست بلکه آسان کردن -زندگی- است.
تصدیق فرموده خداوند تعالی:
{وَاللَّهُ يُرِيدُ أَن يَتُوبَ عَلَيْكُمْ وَيُرِيدُ الَّذِينَ يَتَّبِعُونَ الشَّهَوَاتِ أَن تَمِيلُوا مَيْلًا عَظِيمًا (27) يُرِيدُ اللَّهُ أَن يُخَفِّفَ عَنكُمْ وَخُلِقَ الْإِنسَانُ ضَعِيفًا (28)} صدق الله العظيم [النساء].
ولی موسیقی و یا اشعاری که از این دست نباشند نه حرام هستند و نه حلال؛ یعنی من نیز مانند گذشتگان در مورد آنها سکوت میکنم ومعنی سکوت کردن درباره چیزها این است که خداوند درمورد آنها سکوت کرده و درباره آن در کتاب خدا یا سنت رسول فتوایی داده نشده است ولی اگر به دنبال چیزی بهتر میگردیم؛ گوش کردن به قرآن یا نوار سخنان عالم دینی بهتر از گوش کردن به موسیقی است:
{وَاذْكُر رَّبَّكَ إِذَا نَسِيتَ} صدق الله العظيم [الكهف:24]
مگر غنایی که ذکر خداوند و تسبیح او در آن آمده باشد و این نوار خیر و این غنا گرانقدر است و علت کرامت داشتن آن ذکر و تسبیحی است که از خداوند شده است.مثل ابیاتی که ناصر محمد یمانی چهارده سال پیش و قبل از آنکه خداوند علم قرآن را به او بیاموزد سروده بود . من درآن زمان اشعاری را سرودم و با پروردگارم صحبت میکردم:
لا عند رباً أحد واحد هو الصمدا === ولم يكُن والداً أو كان مولدا
ولم يكن في الوجود كفؤاً له أحدا === قبل الوجودا فربّي كان موجدا
وأستغفره في القصائد ليس لي قصدا === إذا تعدى الحدودا غير مقصودا
تعلم بما تحتويه نية العبدا === لي نية طامحه والرزق محدودا
طامع لقُربا لمن وجهي له سجدا === ياحي قيوم دايم وانت معبودا
ذكرك نعيمي نعيم أكبر من الخلدا === رضوان نفسك نعيما غير محدودا
يدي بيدك وأنت القصد والسندا === عبدك دعاء ليك يا من أنت محمودا
للعبد مغلول يدا فقطع المددا === ولا تجودا على من ليس له جودا
بالقلب إيمان بك يالله لي زادا === لا زدتني بالبلايا زاد تشديدا
والحمدُ لك حمد دايم عاصر الأبدا === من قلب مخلص في الحالين محمودا
وحب لناس بالخيرات والمدى === من كف خلاق جوده غير محدودا
وامشي مع النّاس بالإصلاح والسدا === وأطفئ نيار الفتن لا كنت مسنودا
وأنصر الله والطاغوت باهدا === باليد والقول لا بالقلب مكنودا
هذه صفاتي صفات الأب والجدا === ومن يكذب حقيقه كان منقودا
لا بُد مرقاء لأمالي وللمجدا === بإذن ربّي أحقق كلّ ما ريدا
ما راد ربّي فلا ردا لما رادا === وما نريدُ بما لا راد مردودا
ميئس من الله لاما نا ادخل اللحدا === والضن بالله كالإيمان معقودا
واختم صلاتي ولا يُحصى لها عدا === على محمدٍ رسول الله مشهودا
این اشعار حاوی تسبیح و تقدیس پروردگارم هستند که اجر دارد در حالی که غزل-عاشقانه- بار گناه دارد.
و اما درمورد قمار و شرب خمر؛ این امور حرام هستند چون پلید بوده و منجر به اعمال شیطانی خواهند شد که مصائب بزرگتری را در پی دارند. و اما قمار باعث دعوا و حتی کشتن یکدیگر برای خوردن مال دیگران به باطل خواهد شد و اما شرب خمر منجر به فحشا میشود؛ عقل زایل شده و فرد اعمالی انجام میدهد که عمری پشیمانی درپی خواهد داشت.
و اما فرموده خداوند تعالی: { فَاجْتَنِبُوهُ }[المائدة:90]، یعنی از بارها که محل مشروبخواری و مأمن قماربازان و قمار است دوری کنید تا مرتکب اعمالی که خداوند بر آنان حرام کرده نشوند. علت تحریم هم این است که درجمع؛ ضرر آنها بیش از منافع آنها بوده و پلیدی از اعمال شیطان است. پلیدی قلب را آلوده میکند و اصل انسان: باطن اوست و اگر باطن انسان درست شد؛ ظاهر او نیز درست میشود و اگر باطن آلوده و ناپاک شد؛ ظاهر نیز آلوده و ناپاک میشود.
و اما درمورد میلاد رسول الله؛ خداوند برای هیچ یک از اعیاد میلاد، برهانی نازل نکرده ولو عید نزول قرآن باشد تا آیات فرقان نازل شده را بیاد آورند.علت هم این است که با بزرگداشت انبیا دچار مبالغه نشده و با این مبالغه گرفتار شرک نشوند.
أخوكم الإمام ناصر اليماني.